Historie

Scheepstype : IJsselmeerkotter
Lengte : 13,75 meter
Breedte : 3,90 meter
Holte : 1,80 meter
Diepgang : 1,40 meter
Inhoud : 23,49 BRT
Bouwjaar : 1948
Werf : Bakker&Kuiper te Schoorldam (NH)
Motor : Volvo Penta 100PK MD70B
Varend monument : A3 pasnummer 2022

Historie van de Claesje

De Enkhuizer broers Jan, Bouke en Hendrik Jeltes hebben in 1948 de motorkotter Trijntje EH18 laten bouwen bij de werf van Bakker & Kuiper in Schoorldam aan het Noord-Hollands kanaal.EH18 1970 Bouke Jeltes stond ingeschreven als de visvergunninghouder en schipper. Zij visten ermee op het IJsselmeer gebruik makend van de kuil, hoekwant, staande- en sleepnetten. Het schip is gebouwd als open schip met verlaagd dek en zonder stuurkast. Reeds na een jaar is het dek doorgetrokken en is er een stuurkast geplaatst, ook is toen de verschansing verhoogd. Het schip was voorzien van een 20 pk Industrie 1B4A gloeikopmotor.

In 1957 is mede-eigenaar Hendrik Jeltes overleden en werd zijn vrouw wed. J. Jeltes-Bos mede-eigenaar. Ook is in dit jaar de visvergunninghouder veranderd, Bouke Jeltes heeft dit overgedragen aan zijn zoon Simon Jeltes.

In 1960 is de Industriemotor vervangen door een 86 pk Penta diesel type MD 67C.

Reeds 7 jaar later, in 1967, is de Penta motor vervangen door een 100 pk Volvo Penta type MD70A. Tevens heeft in dat jaar Simon Jeltes het eigenaarsdeel van de wed. J. Jeltes-Bos overgenomen. Uiteindelijk is Simon Jeltes in 1970 volledig eigenaar geworden en werd er alleen nog maar met het hoekwant, kistjes en staande netten gevist. In 1976 is de huidige motor, een Volva Penta MD 70B, ingebouwd.

In 1994 is Simon Jeltes gestopt met de visserij en heeft hij de Trijntje EH 18 verkocht. De huidige eigenaar heeft het schip in 1994 in originele staat gekocht, en haar de naam Claesje gegeven, vernoemd naar de eerste motortrawler in Nederland de Claesje RO 46. In 2002 heeft het schip de status van Varend Monument® verkregen.